I mange tilfeller er ikke mobilnummeret og abonnementet registrert i ens eget navn, noe som kan by på juridiske begrensninger. Kanskje du har en jobbtelefon, og ønsker å beholde mobilnummeret når du slutter i stillingen? Da er eierskifte på mobilabonnement relevant.
Andre ganger står et mobilabonnement registrert på andre familiemedlemmer, som mor, far eller lignende. Hvis du ønsker å få full råderett over mobilen kan et eierskifte av mobilabonnement være løsningen.
I denne guiden skal vi se på hvordan et eierskifte av mobilabonnement gjennomføres. Finn ut hvordan juridisk eier av mobilen kan endres på 1, 2, 3!
Hvordan endre eier av mobilabonnement?
Et eierskifte av mobilabonnement kan være relevant hvis mobilnummeret er registrert på andre enn deg selv, og du ønsker å stå registrert som eier. Prosessen rundt eierskifte er heldigvis nokså enkel.
De ulike mobiloperatørene har gjerne noe ulike fremgangsmåter for hvordan eierskifte av mobilabonnement utføres. I de fleste tilfeller må du og nåværende eier fylle ut et eierskifteskjema, og deretter sende dette inn til mobiloperatøren med signaturer.
Vi skal her se nærmere på hvordan man registrerer en ny eier av mobilabonnementet hos de mest populære mobiloperatørene!
Eierskifte hos Ice
Dersom du har en mobiltelefon med abonnement hos Ice, og dette abonnementet ikke er registrert på deg selv, kan du søke om eierskifte.
Ice har gjort denne prosessen relativt enkel. Det første du må gjøre, er å kartlegge hvem som står registrert som eier av abonnementet i dag. Dette kan for eksempel være en forelder eller arbeidsplassen.
Neste steg er å fylle ut et eget skjema kalt «Eierskifteskjema», som du finner på nettsiden til Ice. Dette skjemaet må fylles ut av begge parter, altså deg selv og nåværende eier. Hvis ikke begge parter fyller ut skjemaet, vil det ikke være gyldig.
Husk at det i skjemaet skal oppgis hvorvidt den nye eller gamle eieren skal dekke eventuelt bruddgebyr. Man skal også ta stilling til om den nye eller gamle abonnementseieren skal være ansvarlig for bindingstiden. Skjemaet sendes deretter på e-post til Ice.
Eierskifte på mobilabonnement hos Telenor
Dersom du ønsker å utføre et eierskifte for abonnement via Telenor, kan du finne mer informasjon om prosessen på operatørens nettside.
Det er ulike skjemaer som skal fylles ut, avhengig av hva som er årsaken til eierskiftet. Har du for eksempel en ansatt på arbeidsplassen som skal slutte, men som ønsker å overta nummer/abonnement? Da finnes det et eget skjema som kan fylles ut.
Hvis den ansatte i bedriften skal begynne i en annen bedrift, kan den nye arbeidsplassen be om overføring av mobilabonnementet via «Min Bedrift» hos Telenor.
Den nye arbeidstakeren vil da motta en SMS, der han/hun gir sitt samtykke til overføring av abonnement. Selve eierskifteprosessen er rask. Kun fem til ti minutter etter at samtykket har blitt registrert hos Telenor, vil ny eier være registrert.
Eierskifte via OneCall
Det er også mulig å utføre eierskifte av mobilabonnement gjennom OneCall. Det første steget er å finne ut hvem som står registrert som eier av mobilabonnementet ditt. Dette kan for eksempel være arbeidsplassen eller familiemedlemmer.
Det kan for eksempel være aktuelt med eierskifte dersom mobilabonnementet ditt er del av en venne- eller familieløsning, der andre kanskje betaler for abonnementet ditt.
Hvis du er usikker på hvem som er registrert som eier, kan du finne informasjon på mobilregningen. Den som er registrert på fakturaen er stort sett den samme som abonnementets eier.
OneCall har egne skjemaer for eierskifte av mobilabonnement. Det finnes for eksempel et skjema som kan fylles ut hvis nummeret ditt eies av noen andre eller hvis eieren er arbeidsplassen. Du kan også overføre mobilabonnementet ditt til noen andre om ønskelig.
Eierskifte av mobilabonnement via Telia
Gjennom Telia kan man enkelt bytte hvem som står registrert som eier av abonnementet digitalt. Prosessen kan utføres med signering gjennom BankID, noe som sikrer et effektivt og raskt eierskifte.
Husk at det er den nye eieren som skal bestille eierskifte av abonnement. Det finnes et manuelt skjema for deg som ikke kan eller vil bruke BankID. Også Telia har et eget skjema for privat eierskifte, og et annet skjema for overføring av abonnement fra arbeidsplassen.
Ønsker du å bytte eier på et abonnement?
Eierskifte av et mobilabonnement er en forholdsvis rask og enkel prosess, uavhengig av hvilken mobiloperatør du bruker. Både Telia, Telenor, OneCall og andre operatører har egne skjemaer som kan fylles ut.
Finn ut hvem som er registrert som eier av mobilabonnementet ditt, og last ned et skjema via mobiloperatøren din. Eierskifte er mulig enten mobilabonnementet eies av arbeidsplass eller en privatperson. Lykke til!