Bytte mobilabonnement

Har du hatt lyst til å bytte mobilabonnement i det siste? Og så har du slått fra deg tanken etter litt betenkningstid? Det å bytte mobilabonnement er noe som kan virke skummelt for mange. Og det har naturligvis ikke noe med alderen å gjøre.

Mens noen bytter mobilabonnement fortere enn du klarer å si «onomatopoetikon», så er det noen som finner et mobilabonnement som oppfyller alle deres behov og holder seg til det i mange år. Og det er selvsagt ikke noe galt med noen av disse løsningene.

Om du tilhører den sistnevnte kategorien, så synes du kanskje at tanken på å skulle bytte mobilabonnement er skummelt. Og det er naturligvis ikke noe å skamme seg over, for det ukjente er ofte litt skummelt. Men det er som regel ikke verre enn du gjør det til selv.

I denne artikkelen skal vi se nærmere på hvordan du kan bytte mobilabonnement. I dag går de fleste abonnementsbytter som smurt, men det er mange detaljer som bør tenkes på. Og disse detaljene skal se nærmere på nedenfor, og dermed gjøre det hele litt enklere for deg.

Det er ikke vanskelig å bytte mobilabonnement

Om du har latt være å sjekke ut mulighetene for å bytte mobilabonnement fordi du tenker at det er vanskelig, så kunne du ikke tatt mer feil. Det å bytte mobilabonnement er ikke vanskelig overhodet.

De fleste av dagens mobilselskaper er svært behjelpelig med denne prosessen, så det er sjelden du som kunde trenger å gjøre noe som helst.

I dag er det ofte slik at du som kunde bare trenger å ta kontakt med mobilselskapet du vil bytte til, og gi uttrykk for at du er interessert i å bli kunde hos dem. Deretter vil de sende deg et tilbud, og om du takker ja til dette tilbudet, så vil de ta seg av resten.

Disse faktorene bør vurderes ved abonnementsbytte

Det kan være flere grunner til at du ønsker å bytte mobilabonnement. Men uansett hva grunnen er, så er det som regel disse fem faktorene som bør tas med i vurderingen ved et eventuelt abonnementsbytte:

  • Tale
  • SMS
  • MMS
  • Data
  • Pris

I 2021 er det imidlertid slik at de fleste mobilselskaper tilbyr ganske like betingelser på de fleste punktene. Mange mobilselskaper tilbyr fri tale, SMS og MMS. Dermed er det datamengden og prisen som vanligvis avgjør det hele.

Mobilabonnementet bør gjenspeile ditt bruk

Før i den var det svært få mobilselskaper der ute. For et tiår siden var det hovedsakelig to mobilselskaper folk benyttet seg av, og det var Telenor og NetCom. Sistnevnte skiftet imidlertid navn til Telia i 2016, da de ble kjøpt opp av et annet selskap.

Slik er det imidlertid ikke lenger. Nå har det kommet flere andre mobilselskaper på banen. Noen eksempler på mobilselskaper vi har sett mye til i det siste er mobilselskapene Fjordkraft, Ice og OneCall.

Dermed sier det seg antageligvis selv at det finnes et hav av mobilabonnementer å velge mellom. Det er heller ikke slik at et mobilselskap tilbyr kun et mobilabonnement. Hvert enkelt mobilselskap har som regel sitt eget hav av mobilabonnementer du kan velge mellom.

Uansett om du ønsker å benytte deg av teletjenestene til Telenor, Telia, Fjordkraft, Ice eller OneCall, så er det viktig at du velger et mobilabonnement som passer deg og ditt bruk. Det er det som alltid bør være hovedfokuset når du er på jakt etter et nytt mobilabonnement.

Så lang tid vil det ta å bytte mobilabonnement

Å skulle bytte mobilabonnement er noe som fører til mange spørsmål hos folk flest. Ett av dem er: Hvor lang tid vil det ta å bytte mobilabonnement?

Det er flere faktorer som spiller inn når det gjelder hvor lang tid det vil ta å bytte mobilabonnement. Og ofte holder det å ta en titt på avtalen du har med ditt nåværende mobilselskap. For det bunner som regel ut i innholdet i avtalen du inngikk forrige gang.

Mobilabonnement med bindingstid

Når du skal velge mobilabonnement, så kan du velge mellom forskjellige typer. Eksempelvis mobilabonnement med bindingstid, eller mobilabonnement uten bindingstid.

Hvor vidt du velger et mobilabonnement med eller uten bindingstid, er naturligvis helt og holdent opp til deg. Men dette innebærer rett og slett hvor lenge du «binder» deg til å ha det aktuelle mobilabonnementet. Som regel er det snakk om en bindingstid på 12 måneder.

Det betyr at du teoretisk sett er bundet til det aktuelle mobilabonnementet i 12 måneder, eller så lenge bindingstiden gjelder. Men det betyr ikke at du ikke kan bytte når du vil i praksis. For det kan du, men som regel må du betale et mellomlegg, og det kan fort bli dyrt.

Alternativet til mobilabonnement med bindingstid, er naturligvis mobilabonnement uten bindingstid. Da er du ikke bundet i det hele tatt, og i praksis betyr det at du kan gå bort fra avtalen dere har inngått akkurat når du vil.

Mobilabonnement med oppsigelsestid

Det kan også hende at du har inngått en avtale om et mobilabonnement med oppsigelsestid. Dette fungerer på samme måte som det gjør når du som arbeidstaker har sagt opp en jobb. Da må du fortsette i jobben i en periode etter at oppsigelsen er levert inn.

Det er også slik det fungerer med mobilabonnement som har oppsigelsestid. Lengden på oppsigelsestiden vil variere med utgangspunkt i hvilket mobilselskap du har inngått en avtale med. Eksempelvis er det ikke sikkert Telenor opererer med samme betingelser som OneCall.

Vanlig oppsigelsestid i forbindelse med mobilabonnement kan for eksempel være to måneder. Det betyr i praksis at du er nødt til å ha det aktuelle mobilabonnementet to måneder etter at du har gitt beskjed til mobilselskapet om at avtalen deres opphører.

For at du ikke skal være nødt til å vente altfor lenge på at oppsigelsestiden skal starte, så vil det være lurt å vente med å si opp abonnementet så tett inntil datoen for avtaleinngåelse som mulig. Det vil også gjøre det enklere å inngå en avtale med ditt nye mobilselskap.

Bytte fra et abonnement til et annet abonnement hos samme mobilselskap

Selv om du skal bytte mobilabonnement, så er det ingen selvfølge at du skal bytte mobilselskap. Noen er så fornøyde med betingelsene som mobilselskapet tilbyr at de rett og slett kun velger å bytte fra et abonnement til et annet.

Dette er ofte en prosess som er mye enklere enn å bytte til et helt nytt mobilselskap. Men hvis du skal gjøre dette, er det imidlertid viktig å sjekke hvordan det aktuelle mobilselskapet stiller seg til det. For to forskjellige mobilselskaper operer som regel med forskjellige krav.

Mens noen mobilselskaper enkelt lar deg bytte mellom abonnement i appen, så er det noen mobilselskaper som opererer på en annen måte og heller ønsker at du skal ta direkte kontakt med dem.

Det nye mobilselskapet ordner detaljene

Er det imidlertid slik at du skal bytte til et mobilabonnement hos et helt nytt mobilselskap, så fungerer det også slik at kunden kan gjøre minimalt.

De fleste mobilselskaper opererer med faste porteringstider, og det er noe du som kunde er nødt til å ta hensyn til. Derfor bør du alltid vurdere de aktuelle tidene opp mot din nåværende avtale, for da slipper du å betale mer enn nødvendig.

Med mindre du har et mobilabonnement med oppsigelse, så trenger du ikke å gi beskjed om overgangen til nytt mobilselskap selv. Om du verken har bindingstid eller oppsigelse som følger med ditt mobilabonnement, så vil det nye mobilselskapet ordne alle detaljer for deg.

Dette er imidlertid en prosess som kan ta litt tid, eller så tar det ikke lang tid i det hele tatt. Noen mobilselskaper lar deg bli kunde akkurat når du vil, mens andre som nevnt opererer med faste porteringstider. Eksempelvis to eller tre ganger i uken, som du kan velge mellom.

Får du beholde telefonnummeret ditt ved bytte av mobilabonnement?

En annen problemstilling som gjør at mange tror det er vrient å bytte mobilabonnement, er ønsket om å beholde telefonnummeret sitt.

Det kan være flere grunner til at du ønsker å beholde telefonnummeret ditt. Etter så mange år har det kanskje blitt en elementær del av identiteten din, eller så er det bare enkelt å huske.

Uansett hva som er grunnen til at du ønsker å beholde telefonnummeret ditt, så er det selvsagt ikke noe problem. Det er bare å gi beskjed til det nye mobilselskapet om at du ønsker dette, og da fikser de det for deg!

Sammenlign tilbud fra flere operatører

Når du skal bytte mobilabonnement, så kan det være lurt å bruke litt tid på å sammenligne tilbud fra flere operatører. Og dette er ikke vanskelig i det hele tatt.  

Som vi så ovenfor er det særlig fem faktorer som er viktig i ethvert mobilabonnement. Tale, SMS, MMS, datamengde og pris. Og det er særlig de to sistnevnte som kan variere i stor grad, og derfor er det disse du bør konsentrere deg mest om i en eventuell sammenligning.

Selv om et mobilabonnement ser bra ut på overflaten, så vil det ikke skade å sjekke ut flere alternativer og sammenligne dem. For det er den beste måten å inngå den best mulige avtalen på!

Mobilabonnementpris
Logo