Hvordan velge rett mobilabonnement
Det å velge rett mobilabonnement kan være en utfordrende oppgave, siden det finnes veldig mange operatører på markedet. Hver av operatørene har dessuten flere mobilabonnementer du kan velge mellom.
For å finne et mobilabonnement som passer deg best mulig, er det mange faktorer å ta hensyn til. La oss se nærmere på disse!
Hvilken mobiloperatør har best dekning?
De fleste har erfart hvor irriterende det kan være med dårlig dekning. Med dårlig dekning kan det plutselig bli brutt midt i en telefonsamtale. Når du har dårlig dekning er det ofte ikke mulig å ringe eller bruke internett, noe som kan være frustrerende.
For å være sikker på at du velger et rett mobilabonnement for ditt bruksmønster, er det derfor viktig å sjekke dekning. Har operatøren tilstrekkelig god dekning i områdene du oppholder deg mest, som hjemme, på arbeidsplassen eller på hytta?
De fleste mobiloperatører tilbyr god dekning i byene. I utkantstrøk og på fjellet er variasjonene større. Så hvilken mobiloperatør har egentlig best dekning? Ifølge forbrukerne selv, kan operatørene rangeres slik (fra best til dårligst):
De tre overnevnte mobiloperatørene leier ut sitt mobilnett til en rekke andre leverandører. Talkmore, Happybytes og en rekke andre leier nett fra Telenor, og kan derfor vise til like god dekning som denne leverandøren. Chili Mobil og One Call tilbyr mobilnett via Telia.
Mobiloperatører med 4G og 5G
De siste årene har man hørt mye snakk om fjerde og femte generasjons mobilnett – også kjent som 4G og 5G. Det er flere av dagens mobiloperatører som holder på med å bygge ut 5G-nett, slik at kundene kan se frem til raskere oppkobling og bedre dekning enn noensinne.
Er du ute etter et mobilnett med liten grad av forsinkelse, høy hastighet og god kapasitet? Da kan det være lurt å velge et mobilabonnement med 5G. Med 5G kan du se frem til like god mobildekning og nett-tilgang enten du bor på landet eller i en storby.
Fri tale og SMS
De aller fleste av dagens mobiloperatører kan tilby fri SMS og tale. Hva innebærer dette? Jo, at du kan ringe og tekste så mye du vil uten at prisen påvirkes. Du har enkelt og greit ubegrenset med ringetid, og kan sende hundrevis av SMS-er til en fast månedspris.
Fri tale og SMS har nærmest blitt en selvfølge. Merk deg likevel at dette først og fremst gjelder i Norge. Hvis du er på ferie i utlandet, bør du sjekke hvorvidt roaming vil koste deg ekstra.
Kartlegg hvor mye mobildata du trenger
Siden «alle» av dagens mobiloperatører tilbyr gratis tale og SMS, er det først og fremst mengden mobildata som skiller de ulike abonnementene fra hverandre.
Hvordan velge rett mobilabonnement basert på datamengde? Hvis bruker mye mobilnett på for eksempel streaming, sosiale medier, videosamtaler og nedlastninger, trenger du kanskje et abonnement med mye data inkludert.
Andre nøyer seg med å bruke internett når de har mulighet til å koble seg opp til Wi-Fi, eller bruker nettet kun sporadisk. Sjekker du bare e-poster eller Facebook en sjelden gang iblant, trenger du sannsynligvis ikke de største datapakkene.
Du kan spare mange hundre kroner hver eneste måned på å velge rett mobilabonnement. Mange betaler for mer data enn de har bruk for. Andre har valgt et abonnement med for lite data inkludert, slik at de hele tiden må fylle på med dyre ekstrapakker.
Pris og kostnader
En faktor veldig mange er opptatt av når de skal velge rett mobilabonnement, er pris. Samtidig er det vanskelig å velge abonnement kun basert på pris, siden prisforskjellene fra operatør til operatør er små.
De fleste mobilabonnementer koster fra ca. 300 til 600 kroner i måneden. Det finnes imidlertid dyrere og billigere abonnementer tilgjengelig, alt etter hvilke behov du har.
Gjennom Ice kan man for eksempel få et enkelt abonnement med 1 GB data inkludert til 149 kroner per måned. Mange leverandører tilbyr også abonnementer med ubegrenset data, og disse koster som regel rundt 500 kroner i måneden.
Roaming og utlandspriser
For at du skal være sikker på at du velger rett mobilabonnement, er det også viktig å ta hensyn til priser i utlandet. Hvis du reiser mye er det derfor viktig å sjekke om abonnementet har fri tale og SMS i utlandet. Dette gjelder enten du reiser privat eller i jobbsammenheng.
Roaming betyr at mobiloperatøren din ikke har nett i landet du besøker, og at nettet derfor overtas av en lokal leverandør. Dette kan ofte føre til at både SMS, nettbruk og ringing koster mye mer enn ellers.
Mange har nok opplevd å bli overrasket over en skyhøy mobilregning etter at de har vært på ferie i utlandet. Heldigvis er det mange av dagens mobiloperatører som nå tilbyr fri tale, SMS og data i EØS og EU.
Hvis du for eksempel reiser til Sverige eller Spania, kan du derfor bruke mobilen din som ellers – uten ekstra kostnader. Reiser du derimot til Asia, Amerika eller andre områder utenfor EU og EØS, kan andre priser gjelde.
Tilbyr operatøren god kundestøtte?
Foruten dekning, data, utlandspriser og pris, er det viktig å ta hensyn til mobiloperatørens serviceytelse. Hvis du skulle ha behov for support – for eksempel fordi mobilnettet slutter å virke – er det greit å kunne få hjelp.
Det beste er selvfølgelig om mobiloperatøren kan tilby kundeservice 24/7. På den måten kan du få hjelp akkurat når du trenger det. Det er også et pluss om du kan komme i kontakt med kundeservice via flere ulike kanaler, som e-post, chat, sosiale medier og telefon.
De fleste store mobiloperatører tilbyr kundeservice hele eller store deler av døgnet. Dette gjelder imidlertid ikke alle operatører. Det kan være lurt å sjekke dette før du tegner et nytt mobilabonnement.
Enkeltabonnement eller familieabonnement?
Hvordan velge rett mobilabonnement for deg og resten av familien? Hvis du bor sammen med ektefelle, barn eller andre, kan det ofte lønne seg å velge et familieabonnement. Dette er noe som tilbys av en rekke operatører. Her er noen eksempler:
- Talkmore Famile
- Telia Familieabonnement
- Telenor Next Familie
- OneCall Familieabonnement
Velger du for eksempel Talkmore Familie, vil hele familien få data som kan deles seg imellom. Det er også mulig å få familieabonnementer med ubegrenset mye data. I et typisk familieabonnement vil man også kunne få ekstra nettsikkerhet eller barnemodus.
Dette betyr at du kan føle deg trygg på at barna ikke besøker nettsider som har virus og skadelig programvare, eller svindelsider. Du kan også sikre at barna ikke bruker mer enn en viss mengde data hver måned.
I et familieabonnement kan man ofte ha opptil ti brukere, som alle deler de samme godene. Samtidig er det kun én eier av abonnementet, slik at man får god kontroll på kostnader og databruk. Et familieabonnement er ofte det beste valget for store og små familier!
Se opp for lang bindingstid på mobilabonnement
Når du skal velge rett mobilabonnement for deg, er det også viktig å ta hensyn til bindingstid. Et abonnement med lang bindingstid innebærer at du er forpliktet til å betale på abonnementet en gitt tid.
Med lang bindingstid risikerer du at du blir sittende med et abonnement som er dyrere enn nødvendig. Husk at det stadig dukker opp nye og bedre abonnementer på markedet. Mye kan skje på ett år, og det er kjedelig å ikke kunne bytte abonnement ved behov.
Bruk en sammenligningstjeneste for å velge rett mobilabonnement
Det finnes flere titalls ulike mobilabonnementer å velge mellom på markedet i dag. Samtidig er det verdt å merke seg at priser og hva som er inkludert i abonnementene kan endres fra tid til annen.
Det kan derfor være lurt å ta i bruk en sammenligningstjeneste. På den måten kan du til enhver tid holde deg oppdatert på hvilket mobilabonnement som er best.
Har du hatt det samme mobilabonnementet i et par år? Da bør du sjekke om det har kommet rimelige alternativer på markedet. Husk at konkurransen mellom mobiloperatørene er stor. Prisene presses derfor stadig ned, til fordel for deg som er forbruker!
Les gjennom vilkår og betingelser
For å være sikker på at du velger rett mobilabonnement, er det viktig å lese nøye gjennom operatørens vilkår og betingelser. I mange tilfeller kan man oppleve at ugunstige vilkår – som lang bindingstid – står med «liten skrift».
Ved å lese gjennom vilkårene kan du unngå kjedelige overraskelser i etterkant. Sett derfor at en liten halvtime til å sette deg godt inn i abonnementet du vurderer, før du signerer noe.
Velg rett mobilabonnement
Dersom du vurderer å skaffe deg et nytt mobilabonnement, er du kanskje usikker på hvilke faktorer du bør vektlegge. Hvordan velge rett mobilabonnement, egentlig? Du bør ikke bare se på pris, men også på data, dekning, utlandspriser, kundeservice og lignende.
Det er også lurt å tenke over hvorvidt du skal tegne et familieabonnement, eller om et enkeltabonnement passer deg best. Én ting er i hvert fall sikkert: Det finnes et abonnement der ute som er skreddersydd for deg og dine behov.
Finn det rette mobilabonnementet for deg ved å ta hensyn til faktorene vi har gått gjennom i denne guiden. Lykke til!