Oppsigelsestid på mobilabonnement

Når du kjøper en ny mobiltelefon med mobilabonnement, vil dette ofte gi deg sterkt rabattert pris på mobilen. Mange velger derfor denne løsningen, da den gjerne virker som det mest gunstige alternativet.

Samtidig er det viktig å huske at abonnementet gjerne har lang oppsigelsestid. Bindingstid på et mobilabonnement kan i noen tilfeller gi hodebry, og du bør derfor vite hva du takker ja til. Det kan for eksempel hende at mobilen kommer med operatørlås.

I denne guiden skal vi se nærmere på oppsigelsestid på mobilabonnement. Finn ut om et abonnement med bindingstid og lang oppsigelsestid passer for deg. Eller bør du kanskje heller velge et abonnement uten oppsigelsestid?

Hva er oppsigelsestid på mobilabonnement?

I de fleste tilfeller der du kjøper en mobiltelefon med abonnement, vil operatøren ha en oppsigelsestid. Oppsigelsestiden forteller deg hvor lang tid det vil ta fra du sier opp abonnementet, til du frigis fra avtalen.

Oppsigelsestid er noe man møter på hos de fleste mobiloperatører. Noen opererer med kort eller ingen oppsigelsestid på mobilabonnement, der du raskt kan si opp abonnementet ditt.

Når abonnementet er sagt opp, står du fritt til å tegne et nytt abonnement hos andre leverandører. Hvis du har et abonnement med to måneders oppsigelsestid, betyr dette i praksis at du må betale på abonnementet i to måneder etter at kontrakten sies opp.

Oppsigelsestiden kan med andre ord sees i sammenheng med abonnementets bindingstid. Bindingstiden forteller deg nemlig hvor lenge du er forpliktet til å betale på et abonnement fra og med avtalen inngås.

Hvorfor har mobiloperatøren oppsigelsestid?  

Oppsigelsestid gir mobiloperatøren en ekstra trygghet, siden kunden er nødt til å betale på abonnementet i en gitt periode. Jo lengre oppsigelsestid det er på et mobilabonnement, jo lengre må du betale på abonnementet.

Kort oppsigelsestid vil med andre ord være det mest gunstige for deg som forbruker, mens lang oppsigelsestid er gunstig for operatøren.

For å få kunder til å gå med på en avtale med lang oppsigelsestid, gis det gjerne gode rabatter på mobiltelefonen som kjøpes sammen med abonnementet. Det er for eksempel ikke uvanlig at mobilen koster noen få kroner, om den selges med et dyrt abonnement.

Hvor lang oppsigelsestid har mobiloperatører?

Hvor lang oppsigelsestid et mobilabonnement har, kan variere mye fra operatør til operatør. I mange tilfeller kan du få mobilabonnementer helt uten oppsigelsestid. Dette betyr at du kan si opp avtalen når som helst, og deretter bytte til et annet abonnement.

Du kan kanskje bytte abonnement før oppsigelsestiden er gått ut, så fremt mobilen ikke har operatørlås. Men da må du også betale på to mobilabonnementer samtidig en periode, noe som kan bli dyrt.

De fleste vil derfor vente til det ene mobilabonnementets oppsigelsestid er over, før de tegner et nytt abonnement. Hvis operatøren din har oppsigelsestid på mobilabonnementet, vil denne typisk være på rundt to måneder.  

Sørg for at du leser nøye gjennom mobilabonnementets betingelser og vilkår før du tegner et abonnement. På den måten slipper du å måtte betale i månedsvis på et abonnement som ikke passer deg.

Mobilabonnement uten oppsigelsestid

Det finnes en rekke populære mobiloperatører som selger abonnementer uten bindingstid eller oppsigelsestid. Disse abonnementene er ofte gunstige, siden du når som helst kan bytte abonnement.

Leverandører som Ice, OneCall, Talkmore, Chili Mobil og andre, kan alle tilby mobilabonnementer uten oppsigelsestid. Hvis du kjøper mobilen din kontant, kan du som regel velge et abonnement uten oppsigelsestid.

Kjøper du derimot en rabattert mobil med medfølgende abonnement, er sjansen stor for at du får et abonnement med oppsigelsestid. Dette fordi operatøren må sikre inntekt fra kunder som mottar den billige mobilen.

Hadde du kunnet sagt opp abonnementet dagen etterpå, kunne operatøren ha tapt mye penger om du fikk mobilen nesten gratis. Husk at hvis noe virker for billig til å være sant, kan det være lurt å lese ekstra nøye gjennom vilkårene.

Oppsigelsestid og operatørlås

Operatørlås var veldig vanlig på mobiltelefoner for noen år siden. I dag har de fleste operatører sluttet å selge mobiler med operatørlås, noe som gjelder både Telenor og Telia.

En operatørlås innebærer at selve mobiltelefonen er låst til et spesifikt abonnement. Har du for eksempel kjøpt en mobil med operatørlås fra Telenor, kan du kun bruke Telenor sitt SIM-kort i mobilen. Prøver du å ta et annet SIM-kort i mobilen, får du opp feilmelding.

En operatørlås innebærer gjerne at du må forholde deg til en spesifikk mobiloperatør i for eksempel ett år, før det er mulig å bytte abonnement. Du kan derfor betrakte dette som at du har en oppsigelsestid på ett år på mobilabonnementet.

Se for deg at du kjøper en mobiltelefon til én krone. Haken er at du må betale på et dyrt abonnement i ett år, og dette abonnementet er låst til mobilen din. Dette kan fort bli dyrere enn forventet, spesielt om abonnementet ikke er tilpasset dine bruksvaner.

Oppsigelsestid på mobilabonnement via Telenor

Telenor er en av landets største mobiloperatører, og har som de fleste andre en generell oppsigelsestid. Dersom du skal si opp abonnementet ditt hos denne leverandøren, er det som regel én måneds oppsigelsestid som gjelder.

Den generelle praksisen hos Telenor er at du må betale den månedlige avgiften ut den inneværende måneden hvor oppsigelsen finner sted. Dette gjelder ikke bare for mobil, men også for bredbånd, TV og hjemmetelefon.

Sier du for eksempel opp abonnementet ditt i mai, må du regne med at det løper ut juni før abonnementet avsluttes.

Husk at oppsigelsestiden kan variere fra avtale til avtale. Når det kommer til mobilabonnementer, kan du som regel opp- eller nedgradere abonnementet ditt etter behov uten noe bindingstid.

Oppsigelsestid hos Telia

Telia er en annen populær mobiloperatør i Norge, og leverandøren gjør deg obs på at du kan være rammet av oppsigelsestid når du skal si opp et abonnement. Telia har i likhet med Telenor en generell oppsigelsestid på én måned.

Med en gang Telia har registrert oppsigelsen din, vil du motta en bekreftelse på dette via e-post. Oppsigelsestiden gjelder for både abonnementer, produkter og tjenester.

Enkelt å inngå avtale – vanskelig å si opp?

I mange tilfeller opplever forbrukere at det er veldig enkelt å tegne et nytt abonnement. Prosessen er rask og enkel, og gjennomføres gjerne i løpet av minutter. Saken er imidlertid ofte en annen når avtalen skal sies opp.

Velg derfor en seriøs og pålitelig operatør som har gode rutiner når det kommer til oppsigelse av mobilabonnement. Dersom det er unødvendig komplisert eller nærmest umulig å si opp avtalen, kan du kontakte Forbrukerrådet.

Les nøye gjennom vilkår

Det er fort gjort å se seg blind på gode og lokkende tilbud. Hvis du får tilbud om en billig mobil med medfølgende abonnement, kan det være fristende å takke ja. I en travel hverdag kan det også hende at du ikke leser veldig nøye gjennom vilkårene før du signerer.

Det er imidlertid viktig å vite nøyaktig hva du signerer på. Ugunstige vilkår og lang bindingstid nevnes gjerne med liten skrift, og mange er ikke klar over oppsigelsestiden når de signerer.

Ta deg derfor god tid til å lese gjennom alle vilkår og betingelser, slik at du slipper kjedelige overraskelser i etterkant. Et mobilabonnement bør ikke ha lengre oppsigelsestid enn én måned.

Hva sier Forbrukertilsynet om oppsigelsestid og bindingstid?

Forbrukertilsynet er et organ som hjelper forbrukere med tvister og uenigheter i forbindelse med kjøp av varer og tjenester. Forbrukertilsynet får mange henvendelser om telefoni, TV og internett hvert år.

Ifølge Forbrukertilsynet bør ikke et abonnement ha lengre bindingstid enn ett år, altså 12 måneder. De vektlegger også at du som forbruker bør få en økonomisk fordel som kan veie opp for ulempen bindingstiden medfører.

Forbrukertilsynet påpeker også at du som forbruker bør ha mulighet til å komme deg ut av avtalen før bindingstiden er gjennomgått, mot et såkalt bruddgebyr.

Når det gjelder oppsigelsestid, sier Forbrukertilsynet at lang oppsigelsestid kan medføre betydelige ulemper for forbrukeren. De anser det som et urimelig avtalevilkår dersom oppsigelsestiden er lengre enn det man kan anse som nødvendig for å avslutte avtalen.

Hvor lang bør oppsigelsestiden være?

Forbrukertilsynet mener at en oppsigelsestid maksimalt bør være på én måned, pluss inneværende måned. Dette gjenspeiler oppsigelsestiden Telia og Telenor opererer med.

Hvis du skulle ha et mobilabonnement med oppsigelsestid på én måned (pluss inneværende måned), kan dette anses som normalt. Har du derimot et mobilabonnement med oppsigelsestid på ett år, har du inngått en lite gunstig avtale.

Hva er markedets beste mobilabonnement?

Som forbruker er du sannsynligvis på jakt etter et mobilabonnement med gunstige avtalevilkår og kort oppsigelsestid. Når du skal velge abonnement, er det imidlertid mer enn bare vilkårene du bør ta hensyn til.

La oss se nærmere på hvilke faktorer som bør tas hensyn til når du skal tegne et nytt mobilabonnement!

Kort eller ingen bindingstid

Det første du bør sjekke før du tegner et nytt mobilabonnement, er at operatøren ikke har lang oppsigelsestid eller bindingstid. På den måten kan du få frihet til å endre abonnement ved behov, hvis du oppdager at abonnementet ikke passer deg likevel.

Både Ice, OneCall, Chili Mobil og andre leverandører kan tilby kort eller ingen oppsigelsestid på mobilabonnement.

Høy hastighet – 4G og 5G

Stadig flere mobiloperatører kan tilby mobilnett med 4G eller 5G, noe som betyr at du får tilgang på raskere nett og kort lastetid.

Telia holder på å bygge ut 5G-nett, noe som etter planen vil være tilgjengelig i hele Norge innen 2023. Telenor kan også tilby 5G og 4G, både til private og bedrifter.

Stor nok datapakke

Foruten hastighet og oppsigelsestid på mobilabonnement, bør du tenke over hvorvidt datapakken er tilpasset dine brukervaner. I dag har de fleste mobilabonnementer fri tale og SMS inkludert, og det er som regel bare mengden mobildata som skiller abonnementene.

Hos de fleste mobiloperatører kan du velge mellom mobilabonnementer med lite, middels og mye data. Hvis du surfer mye på nett, bør du velge et mobilabonnement med stor datapakke inkludert. Du kan også få abonnementer med ubegrenset data.

Bruker du derimot det mobile nettet lite, kan du som regel nøye deg med et billigere abonnement med lite data.

Velg et abonnement med Data Rollover

Det kan være vanskelig å forutsi hvor mye data man har behov for. Derfor kan det være gunstig å velge et mobilabonnement med Data Rollover. Dette er noe både Talkmore, Ice, Telia og de fleste andre mobiloperatører tilbyr.

Data Rollover innebærer at ubrukt data fra inneværende måned blir overført til neste måned. Dermed kan du få mulighet til å bruke opp dataen du allerede har betalt for, dersom du ikke brukte den opp.

Fri tale og SMS i EU og EØS

Foruten oppsigelsestid på mobilabonnement, bør du også tenke over hvorvidt du tekster eller ringer mye fra utlandet. Stadig flere mobiloperatører tilbyr nemlig fra tale og SMS fra utlandet, og da primært fra EØS- og EU-land.

Du kan derfor bruke mobilen som ellers, selv om du skulle befinne deg i et annet land enn Norge. Det er også mange mobiloperatører som ikke krever ekstra kostnader for bruk av data i Europa. Dette er gunstig for deg som reiser mye!

Hvis abonnementet ikke inkluderer fri data, tale eller SMS fra utlandet, kan det potensielt bli dyrt å bruke mobilen i utlandet. Sjekk derfor opp i hvilke regler som gjelder for roaming i landet du skal reise til.

Pris på mobilabonnement

Datapakker, Data Rollover, utlandspriser og oppsigelsestid på mobilabonnement er utvilsomt noe du bør tenke over før du tegner et nytt abonnement. Samtidig er det en annen faktor som veier tungt for de fleste – nemlig pris.

Siden konkurransen mellom forskjellige mobiloperatører er stor, vil du ofte se at prisene er nokså like fra operatør til operatør. I dag kan du fint få et mobilabonnement som dekker alle dine behov til under 500 kroner i måneden.

Sjekk likevel at prisen inkluderer alt du bør kunne forvente av tjenester, og at oppsigelsestiden ikke er urimelig lang.

Hvordan unngå lang oppsigelsestid på mobilabonnement?

Lang oppsigelsestid på et mobilabonnement er noe de fleste forbrukere ønsker å unngå. Dersom du kjøper mobil og abonnement separat, kan du som regel unngå lang oppsigelses- eller bindingstid.

Husk at du også bør lese nøye gjennom vilkårene og betingelsene som gjelder for abonnementet. Finn et mobilabonnement som passer deg, i dag!

Mobilabonnementpris
Logo