I dagens digitaliserte samfunn blir det et stadig større behov for sikker og pålitelig identifisering på nett. Mens du i den fysiske verden har mulighet for å verifisere identiteten din med legitimasjon som pass og bankkort, kan du bruke BankID når du er på nett.
BankID har på mange måter overtatt rollen til den klassiske kodebrikken. I dag benyttes gjerne BankID til alt fra innlogging i nettbank, til pålogging hos offentlige etater som Lånekassen og Skatteetaten.
Hva er BankID?
BankID kan defineres som en form for elektronisk ID eller legitimasjon. Metoden tillater brukeren å signere og identifisere seg selv på nett, ved hjelp av ulike metoder. Blant disse metodene finner vi BankID på mobil, som lar deg identifisere deg selv med mobiltelefon.
Med BankID har du et slags elektronisk sertifikat som lagres direkte i databasene til Nets. Ved hjelp av løsningen slipper du å ha en ekstern kodebrikke.
Bruker du for eksempel BankID på mobil, kan du trygt logge deg inn i nettbanken ved hjelp av mobilen din og personlige koder. Hvilken verifiseringsmetode som benyttes i den enkelte bank kan variere noe. Noen krever elektronisk kodebrikke, men de fleste aksepterer BankID.
Slik fungerer BankID på mobil
BankID på mobil er et valgalternativ for identifisering som tilbys i de fleste nettbanker og hos en rekke andre nettsider og offentlige etater.
Logger du deg for eksempel inn i nettbanken til DNB, vil du kunne velge mellom innlogging med «BankID», «BankID på mobil» og «Uten BankID». Prosessen er som følgende dersom du ønsker å logge deg inn med BankID på mobil:
- Åpne nettside (f.eks. nettbank)
- Oppgi fødsels- og personnummer i innloggingsseksjonen
- Velg «BankID på mobil»
- Bekreft mobiltelefonnummer
- Se referanse som dukker opp på skjermen (to ord)
- Sjekk at referansen som dukker opp på mobiltelefonen er den samme, og klikk på «Godta» på mobiltelefonen
- Tast inn PIN-kode på mobilen
- Du er logget inn
BankID på mobil lar deg med andre ord identifisere deg selv ved hjelp av mobiltelefonen din og din personlige kode. Du trenger ingen kodebrikke, noe som gjør prosessen lett tilgjengelig.
Hvordan få BankID på mobil?
For å kunne ta i bruk BankID på mobil, må du først logge inn i nettbanken på vanlig måte ved hjelp av ordinær BankID. Innlogging med vanlig BankID innebærer at du ligger deg inn med kodebrikke, og du må derfor allerede ha en avtale med BankID.
Gjennom nettbanken din kan du så velge å aktivere BankID på mobil. Når du gjør dette, vil mobilen din erstatte kodebrikken. Dersom du skulle oppleve problemer med aktivering av BankID på mobil, anbefales det å kontakte bankens kundeservice.
BankID har mange bruksområder
BankID på mobil er veldig nyttig å ha, da verifiseringsteknikken lar deg bekrefte identiteten din i en rekke ulike sammenhenger. Du kan for eksempel bruke BankID eller BankID på mobil når du skal handle på nett, signere dokumenter eller ved innlogging i nettbank.
For å kunne få BankID på mobil trenger du en mobiltelefon, norsk konto, nettbank-avtale og ha mulighet til å identifisere deg selv med pass. Løsningen passer med andre ord for de aller fleste!